De Plannen en de Bezwaren
Dit zijn de officiële plannen:
Terzijde: inmiddels heeft de gemeente de plannen enkele keren moeten wijzigen, omdat ze ontdekten dat bepaalde dingen niet passen. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een nieuw ontwerp, maar de gemeente heeft via bovenstaande link niettemin op de website informatie en documentatie teruggeplaatst die bij de vorige ontwerpen behoren. De getoonde stukken zijn dus geheel niet betrouwbaar.
De mooie woorden uit de officiële stukken betekenen in feite dit:
Aan weerszijden van de straat, worden binnen de bestaande bomenrij, smalle afgezonderde fietspaden aangelegd. Niet alleen moeten fietsers hierdoor met elkaar en met scooters gaan vechten om de schaarse ruimte op het fietspad, ook voor het overige verkeer wordt de straat hierdoor wel erg smal. Streekbussen, trams, ambulances, brandweer, touringcars, vrachtwagens, taxi’s, auto’s en motoren hebben nog slechts twee smalle banen ter beschikking (één baan heen en één baan terug). Zodra een bestelbusje een pakketje/boodschappen moet afleveren, of zodra een taxi op een klant staat te wachten of een klant even naar de deur helpt, zal direct een opstopping ontstaan. Verkeersagressie zal het gevolg zijn, ook op het fietspad.
De leefbaarheid van de straat zal drastisch verminderen. De allure van onze royale straat, die gebaseerd is op het “Plan Berlage” en die zodoende past bij de grandeur van Amsterdam en Oud-Zuid in het bijzonder, zal definitief verleden tijd zijn. Het wordt een truttig en benepen straatje waar klein Nederland er al te veel van heeft.
De Pijnpunten (aanklikken om te bekijken):
Stichting Laat de Lairesse zet daarom in op:
- Geen vertrutting, maar behoud van de royale brede straat met de allure die een hoofdentree van de stad verdient
- Een vrijliggende fietsstrook op afstand van het snelverkeer, maar wel op de rijbaan en niet tussen bomen en geparkeerde auto’s gepropt
- Behoud parkeerplaatsen en bomen
- Behoud Tram 16
Mogen wij op uw steun rekenen?
Meld u dan hier aan als sympathisant en wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.